*

Jussi Marttinen

Arvoliberalismi ja kulttuurimarxismi, nykyisessä Euroopassamme

Tuskin Yhdysvaltojen yliopistomaailma aikoinaan arvasi millaisen tieteenhaaran kanssa se joutui tekemisiin, kun toivotti tervetulleeksi osan Birminghamin koulukunnan kulttuurintutkimuksesta. 

Heidän uudenlainen ajattelutapa otettiin yliopistoissa hyvin vastaan, koska tutkimuksien tekemisessä kriittisyys on aina hyvästä.

He huomasivat kuinka Marxilainen kommunismi ei toiminut käytännössä. 

He uskoivat sosialismiin mutta päämäärään pääsemiseksi tarvittaisiin muutakin, kuin pelkkä työläiset vs porvarit vastakkainasettelu, siksi tähän tarkoitukseen sopisi hyvin, halveksitut vähemmistöt vs niinkutsutut normaalit eli enemmistöt.

Tämän ideologian vuoksi  he veivät kriittisen ajattelumallin niin pitkälle, että kaikki itsestäänselvyydetkin tulisi kritisoida ja kyseenalaistaa. Tätä ajattelua kutsutaan kriittiseksi teoriaksi.

Monet  jotka oppivat tätä uudenlaista kriittistä ajattelua alkoivat viemään sitä äärimmäisyyksiin asti. Tarkoituksenaan löytää jotain kyseenalaista jopa sellaisesta käytöksestä, jossa sitä ei todellisuudessa ole, ajatellaan vaikka ydinperhettä, joka näyttäisi olevan järkevä ja toimiva malli perheessä. Toki kriittinen ajattelu on tervettä, mutta sen vieminen liian pitkälle tarkoittaa sitä, että ei osata tutkia omia ajatuksiaan kriittisesti.

Onko esimerkiksi kissan kyseenalaistaminen kissana järkevää?

Huolta ei olisi jos asiat pysyisivät ajatuksien tasolla, mutta silloin on syytä huolestua, kun kyseinen teoria muuttuu käytännöksi.

Maiden tapoihin ja lakeihin, joissa aikuisten mielihalut ajavat lasten oikeuksien edelle. Tasa-arvoinen avioliittolaki, adoptio oikeuden kera, onkin ollut vain alkua.

Taannoisessa uutisoinnissa kerrottiin, että mies synnyttää lapsen, kunnes selvisikin, että mies olikin sukupuolen vaihdoksen tehnyt nainen.

Nykyisen Eurooppamme tulevaisuus näyttää synkältä, Euroopassa on ennennäkemätön liittovaltiokehitys käynnissä jossa kansallisvaltioille ei anneta mitään arvoa, puheenvuoroja on kuultu koko maailman työmarkkinoiden avaamiseksi.

Heräämistä  kuitenkin kansallisvaltioiden puolustamiseksi on havaittavissa, viimeksi Itävallassa.  Hyvä niin, koska Euroopan integroitumiselle on saatava stoppi,  aivan kuten kaupungistuminen pysähtyy 80-85 prosentin tietämille on myös Euroopan liittovaltiokehitys saatava pysähtymään. Valtioiden tulisi ottaa omat kansalliset valuutat käyttöönsä,  jotta päästään tulonsiirtounionista unioniin jossa pidetään omista kansalaisista huoli.

Jatkuvasti saa kuulla virkamiesten ja poliitikkojen puhuvan kuin yhdestä suusta kasvusta, rakentamisesta ja työperäisestä maahanmuutosta, kun mielestäni tärkeintä olisi pohtia kuinka oma valtiomme saataisiin toimimaan sillä väestöpohjalla mitä meillä on.  Siinä onnistuminen olisi jotain josta muutkin valtiot voisivat ottaa esimerkkiä.

Valitettavasti nykyisin monikansalliset yhtiöt määrittävät kapitalismin tahdin Maailmalla ja Euroopassa. Tarkkasilmäiset ovatkin  huomanneet mitä tapahtuu Suomessa ja muuallakin Euroopassa esimerkiksi rakentamisen saralla  jossa jatkuvasti rakennetaan lähemmäksi kaupunkikeskuksia,  ja kun omasta takaa ei ihmisiä riitä, niitä pyritään haalimaan jokaisesta maailmankolkasta erilaisiin syihin vedoten.

Ylen radio ohjelmassa jokin aika sitten puhuttiin siitä, että koko maailman työmarkkinat pitäisi avata, vaikuttaakin siltä, että kun penaalin tylsimmätkin kynät heräävät siihen todellisuuteen, että Afrikasta tulleiden siirtolaisten kotouttaminen eikä työllistäminen tahdo onnistua, aletaan keskustella mahdollisuudesta avata koko maailman työmarkkinat. Huomion arvoista on myöskin se, että nykyinen siirtolaiskriisi joka saapui Afrikasta Eurooppaan vuonna 2015 tullee kiihtymään huomattavasti lähivuosien aikana.

Ikävä on aikaa, jolloin poliitikot ajoivat omien kansalaisten etuja, nyt vaikuttaa siltä, että poliitikot ajavat omia sekä suuryritysten etuja, unohtaen omat kansalaiset ja sen tosiasian, että maapallon varannot tulevat ehtymään ja loppumaan nykyisellä menolla lähitulevaisuudessa. Poliitikkojen tulee puolustaa omien kansalaisten etuja globaalissa maailman menossa, siksi sosiaaliturvajärjestelmämme ei voi kuulua koko maailmalle, vaan ainoastaan meille Suomalaisille. Nykyisen kehityksen jatkuessa sosiaaliturvajärjestelmämme loppuu väistämättä.

Lopuksi lyhyesti mitä arvoliberalismi on. Se tarkoittaa liberalismin ei-taloudellisia puolia. Niihin kuuluvat ihmisten oikeus päättää itse omista ei-taloudellisista asioistaan, ihmisoikeudet, sananvapaus, uskonnonvapaus ja yhdistymisvapaus.

Mitä sitten kulttuurimarxismi on, se on marxilaista maailmankuvaa ilman sen taloudellista ja poliittista ulottuvuutta.  Sorrettu luokka  on erilaiset marginaalit: seksivähemmistöt, mustat, maahanmuuttajat ja niin edelleen, pyrkimyksenään  vallankumous.   Olisi hyvä muistaa mitä historia kertoo sosialismin ajattelutavasta. Koti, uskonto ja isänmaa nähdään vihollisena numero yksi, usko perinteisiin länsimaisiin arvoihin on tuhottava ensin, jotta länsimaiset yhteiskunnat olisivat vastaanottavaisia myös taloudelliselle ja poliittiselle vallankumoukselle.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"seksivähemmistöt, mustat, maahanmuuttajat ja niin edelleen, pyrkimyksenään vallankumous."

Onko kukaan muu huomannut miten blogistista tietää että tämä kannattaa perussuomalaisia ennen kuin lukee esittelyn? Toimii vähintään 95 prosentissa persuiksi itsensä esittelevistä kirjoittajista.

Onnea Mikkeli.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Asia oli heti selvä. Persujen ihanneyhteiskunta lienee Saksa 1933-1945. Yliopistoissa opetettiin oikein, vähemmistöt eivät hyppineet nenälle, väärinsyntyneille opetettiin leirielää, rappiotaide lämmitti arjalaista viileässä säässä ja työvoimaa hankittiin naapurimaista ja kauempaakin.

Käyttäjän PasiRipari kuva
Pasi Ripari

Kun saa vastaansa julkista natsittelua nousee tavis tallaajan kynnys julkaista mitään "persuhtavaa" melko korkealle - ja siten vain asialleen omistautuneet näkyvät, eli useimmiten ne persut. Ja siten toteutuu huomiosi.

Ihan simppeliä. Kiitos toiselle vastaajalle pointtini pönkittämisestä etukäteen.

Tarvitaan vielä monta Trumppia että jotkut sisäistävät tämän. Siihen asti kuunnellaan natsitteluja Hyviltä Ihmisiltä(tm).

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen

Kun ei kykene sanomaan yhtään mitään kirjoituksen sisällöstä, niin on kovin helppoa käydä arvioimaan kirjoittajan henkilöä. Tämä on niin nähty.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Marttinenkin on näköjään jostain oppinut käsitteen "kulttuurimarxismi" (ilmeisesti Marko Parkkolalta, joka viljelee sitä lähes kaikissa kirjoituksissaan). Kulttuurimarxisteja ovat ainakin Parkkolan mukaan mm. USA:n demokraatit. Marttisen blogikirjoituksen mukaan kulttuurimarxisteja näyttäisivät olevan erilaisten vähemmistöjen ja kaltoinkohdeltujen puolustajat ja heidän ihmisarvonsa hyväksyjät sekä moniarvoisen ja suvaitsevaisen yhteiskunnan kannattajat. Suomalaisista kulttuurimarxisteja lienee noin 90 prosenttia, loput 10% ovat Marttisen ja Parkkolan tavoin ilmeisesti hakeneet aatteelliset vaikutteensa 30-luvun Saksasta.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Haitarinsoittajissa on kuitenkin ihan tolkullistakin porukkaa. Ei saa yleistää negatiivisesti.

Niko Sillanpää

"He uskoivat sosialismiin eritavalla, sortamisen nähtiin tapahtuvan halveksitut vähemmistöt vs niinkutsutut normaalit eli enemmistöt, perinteisen työläiset vs porvarit sijaan."

Heidän ideologinen tavoitteensa oli sosialismi toki ihan tavanomaiseen tapaan, mutta sosialismiin päätymisen mekanismia piti teoretisoida uudelleen, koska viimeistään 1. maailmansodan jälkeen oli selvää, että länsimaissa ei tule tapahtumaan proletariaatin toimittamaa vallankumousta toisin kuin Marx oli ennustanut. Piti löytää muuta sorrettu-sortaja -dialektiikkaa kuin pelkkä palkkatyöläinen-kapitalisti (siirtomaiden ei-valkoiset asukkaat vs. valkoiset kolonialistit, naiset vs. miehet, seksuaalivähemmistöt vs. heteronormi jne.) ja lisäksi pyrkiä heikentämään hegemonisia rakenteita, joiden kaikkien ydinperheestä, kirkosta, viihteestä, kuluttamisesta jne. lähtien katsottiin ilmentävän ja toisintavan kapitalismia. Työn ja pääoman ristiriidan rinnalle tarkasteltaviksi tulivat kaikki yhteiskunnan vuorovaikutukset foucault'laisen valtadiskurssin läpi katsottuna.

Mutta tämä kaikki ei ole pelkkää kriittisen teorian tuotetta tai tulosta/käyttämistä, eli kannattaa reivata frankfurtilaisten osuutta. Ja sanaa "kulttuurimarxismi" voi hyvällä omallatunnolla eli siis jotain koherenttia tarkoittaen käyttää melkeinpä vain Birminghamin koulukunnan kulttuurintutkimuksesta. Joka toki oli umpimarxilaista.

Käyttäjän andreas kuva
Andreas Pyy

"Maiden tapoihin ja lakeihin, joissa aikuisten mielihalut ajavat lasten oikeuksien edelle. Tasa-arvoinen avioliittolaki, adoptio oikeuden kera, onkin ollut vain alkua."

Tasa-arvoinen avioliittolaki ja adoptio-oikeus eivät ole pois lasten oikeuksista. Lapsissakin on seksuaalivähemmistön edustajia ja jos Suomi on demokraattinen valtio niin kaikilla pitää olla, seksuaalisesta suuntaumuksesta ja sukupuolesta huolimatta yhtäläinen oikeus niin avioliittoon kuin adoptioon. Tunkkaiset "kristilliset arvot" joutavat puolestaan roskakoriin ja ylivoimainen enemmistö suomalaisista ei niitä enää tunnusta.

Kulttuurimarxismi on lähinnä äärioikeiston keksimä ja sen levittämä mörkö. Siitä puhuvat oikeistotrollit eivät varmasti ole tutustuneet marxin teorioihin eivätkä lukeneet yhtäkään Marxin kirjaa minkä voi helposti huomata heidän käyttämästään logiikasta. Marxin ideoita, joihin kuuluu mm. ammattiliittojen puolustaminen ja sukupuolten tasa-arvo, on toki toteutettu onnistuneesti monissa länsimaissa (itse asiassa paljon paremmin kuin ns. "kommunistisissa valtioissa").

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

"Toki kriittinen ajattelu on tervettä, mutta sen vieminen liian pitkälle tarkoittaa sitä, että ei osata tutkia omia ajatuksiaan kriittisesti.

Onko esimerkiksi kissan kyseenalaistaminen kissana järkevää?"

Väkisinkin juolahtaa mieleeni..oletko koskaan kyseenalaistanut miksi kissaa sanotaan kissaksi ja mitä se tarkoittaa,että kissaa sanotaan juuri kissaksi?

Mikäli et,niin osaatko oikeasti tutkia juurikin omia ajatuksiasi kriittisesti vai otatko omat ajatuksesi annettuna totuuksina?

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Juu, kyllä tuo ajatuksenkulku toistuvasti saman puolueen edustajilta varmistaa kannatuslukemien pysymisen alhaisina!

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

"Ikävä on aikaa, jolloin poliitikot ajoivat omien kansalaisten etuja, nyt vaikuttaa siltä, että poliitikot ajavat omia sekä suuryritysten etuja, unohtaen omat kansalaiset ..."

Tuo mennyt aika päättyi sattuneesta syystä Neuvostoliiton lakkauttamiseen. Kun kapitalismi sai miltei globaalin monopoliaseman, yhteiskunnan ilmapiiri muuttui kertaheitolla kylmemmäksi ja kovemmaksi.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Veikko Huuskan blogikirjoituksessa kerrottiin Neuvostoliiton lämpimästä ja pehmeästä yhteiskunnallisesta ilmapiiristä, kun ahkerimmat teloittajat onnistuivat ampumaan urallaan jopa yli 10000 ihmistä ... ja stahanovilaisin pääsi kahteenkymmeneen tuhanteen. Minkälaisiin lukuihin ammattitaitoisimmat pohjois-korealaiset teloittajat ovat mahtaneet päästä?

Janne Kejo, eikö olekin mukava kommentoida muiden blogeja, kun et anna kenenkään kommentoida omiasi?

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Janne ei kirjoittanut kommentissaan Neuvostoliitossa olleen lämpimä ja pehmeä ilmapiiri.

Vaan aatteiden monopolisoitumisen seurauksista.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #14
Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #16

Kyllä..päätin opastaa,kun olit niin harhateillä kommenttisi suhteen.

Timo Karstu

Hyvä Jussi! Älä välitä ammattivalittajista!

Veli-Matti Toivonen

Hyvä puoli on, että jos joku oikeasti haluaa tuntea termien historialliset taustat, niistä löytyy kirjoitettuja artikkeleita nykyään myös verkossa. Esimerkiksi tuolla:

https://paintyourpanda.blogspot.fi/2014/10/cultura...

Tietysti asioista selville otettaessa vaarana on, että joutuu tarkistamaan sekä terminologiansa että käsitystensä oikeellisuuden.

Toimituksen poiminnat