Jussi Marttinen

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikenneväylät

Julkista vai yksityistä

Yhteiskunnassa on toimintoja, joita ei tulisi yksityistää. Tämä on maalaisjärjen sanelema juttu, eikä pelkästään maailmankatsomuksellinen näkökulma. Selvyyden vuoksi sanottakoon, että uskon yritystoimintaan. Kunnioitan yrittäjiä, jotka jaksavat puskea läpi vaikeuksien ja työllistää.

Liikenneväylät, elinkeinotuet ja eläkevarat - luovaa ajattelua tarvitaan

 

Valtio jakaa elinkeinotukia vuosittain noin neljä (4) miljardia euroa. Niitä maksetaan suorina avustuksina, epäsuorina tukina ja verotuksen kautta. Valtaosa niistä on perusteltavissa mm. kilpailukyky- ja aluepoliittisin perustein tai EU-rahoituksen vastinrahoina.  Osaa tuista on vaikea perustella. Niillä ei ole todellista merkitystä edes saajilleen. Osa on tehottomia ja osa saattaa jopa säilyttää vanhentuneita rakenteita tai muutoin ovat epätarkoituksenmukaisia.  Erityisesti uutta luovaan innovaatiotoimintaan ja uusiin aloihin kannattaa panostaa.

 

Kalotti ilman sotia

Useassa kirjoituksessa jossitellaan ja pohditaan sitä mahdollisuutta ja näkemystä, että jos 1939 ja juuri 1944 syksyllä tapahtumat eivät olisi olleet, mitä olivat Lapissa. Mitä Lappi olisi nyt? Oma näkemykseni on, että Lappi olisi tasavertainen, kehittynyt ja väkirikas alue. Syitä on ensin tärkein maayhteys Jäämereen. Pohjanlahden, Selkämeren ja osa Suomenlahdenkin kaupunkien satamiin Jatkosodan jälkeen kaadetut miljardit olisi suurelta osaltaan säästetty, kun Liinahamarissa olisi ollut valtakunnan, sula pääsatama.

Niin väylien, sähkön kuin vedenkin pitää ”virrata” yhteiskuntavastuullisesti

Liikenneministeri Anne Berner sai tulevaisuuteen lopulta fiksusti luodatulla kulkemisen statistiikalla |* pahasti siipeensä – me emme halua luovuttaa ikiaikaista oikeuttamme kulkemiseen vapaasti kollektiivisesti ylläpidetyillä liikenneväylillä.

 

[... yhteiskunnassamme kulkuväyliä, vettä ja sähköä ohjaavat samat mekanismit, ne virtaavat ja virtauttavat. Välttämättömyyksiä laskutetaan kulutetun määrän mukaan ja ovatpa vielä yhteiskunnan peruselementtejä, joiden tehtävä ei ole ruokkia markkinavetoista omistus- ja osinkorulettia...]

Ajoneuvojen käyttämien liikenneväylien maksullisuus

Ei ministeri Berner välttämättä kaikissa ajatuksissaan ole aivan hakoteillä, mutta kyllä hänen ajatusten toteuttaminen tuottaisi hyvin monelle enemmän tuskaa kuin täysimääräistä toteuttamisen iloa. Lähtökohta on oikea, auton käyttämisestä se vero täytyy ottaa ja kaiken lisäksi vero kohdistaa siihen mihin se on tarkoitettu eli liikenneväylien kunnossa pitämiseen.

Mustan laatikon tuoma yksityisyyden menetys ja palveluoperaattorit

Bernerin selvityksessä mainitaan yhtenä mahdollisena palveluntarjoajana kanta-asiakasketjut. Pohditaan tovi, mitä mahdollisuuksia mustan laatikon ja paikkannustietojen saaminen toisi niille, ja mikä sen vaikutus on yksityisyyteen.

Liikenneverkkohankkeesta ja liikenneverkkoyhtiöstä

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin tiedotustilaisuus liikenneverkkohankkeen selvityksestä päättyi juuri. Tilaisuus oli mielenkiintoinen ja on erittäin tärkeää, että keskustelu liikenneverkkojen kehittämisestä on nyt avattu. Jotain täytyy tehdä, sillä muuten kansallisomaisuutemme rapautuu. Selvityksen mukainen ratkaisu on perusajatukseltaan hyvä, mutta se vaatii vielä muutamilta osiltaan kehittämistä.

Liikenneväyläyhtiön pääsyynä on hallituksen valtiontalouden manipulaatio

Liikenneväylien yhtiöittämisen syyksi on paljastumassa hallituksen tavoite saada valtiontalouden kehitys näyttämään paremmalta kuin se oikeasti on. Olen kirjoittanut useita blogeja pohtien liikenneväylien yhtiöittämistä ja valmisteltavia ratkaisuja tuoden esille mm teknologiatoimittajien ja virkamiesten intressin. Pohdinnan ja useiden blogien vastauksien pohjalta alkaa hahmottua merkittävin tekijä: juurisyynä on hallituksen tavoite saada muutoksella valtiontalous näyttämään paremmalta ja valtion velanotto näyttämään vähemmältä.

Johtavien virkamiesten polte päästä väyläyhtiöön

Ovatko Liikenne- ja Viestintäministeriön johtavat virkamiehet esteellisiä ajaessaan suunnitelmia väyläyhtiön perustamiseksi? Syntyvään yhtiöön tullee lukuisia määrä hyväpalkkaisia töitä ilman ikäviä virkamiesten velvotteita ja merkittävä osa nykyisistä vrkamiehistä siirtyy osaksi uutta yhtiötä. Onko tällöin odotettavissa merkittävä määrä henkilökohtaista etua?

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä