Jussi Marttinen

Kaikki blogit puheenaiheesta Poliittinen kulttuuri

Henkilöjunaliikenteen taantumus jatkuu

Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti tänään ministeri Marinin keskeyttäneen Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksen valmistelun. Syyksi mainitaan Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän (HSL) selvittelyt Järvenpään liittymisestä HSL:n toimivalta-alueeseen, jolloin kilpailutettava kokonaisuus ja lipputulot ”muuttuisivat merkittävästi”.

Itä-Suomessakin pisaroi

YLEn toissapäiväisen uutisen perusteella (”Junayhteys voisi olla ratkaisu idän kaupunkien hätään – maksaisi 1,7 miljardia euroa”) seitsemän itäsuomalaista kaupunginjohtajaa on hassahtanut Itärataan. Hassahduksen kustannusarvio on 1,7 tai 2,7 miljardia euroa, H/K-suhde 0,13 ja aikasäästö joko 13 tai 19 minuuttia.

Helsingin vihreät talebanit

Tuoretta eduskuntavaalitulosta ilakoidaan Helsingissä erikoisesti. Vihreä varavaltuutettu Hannu Oskala tanssii Malmin lentoaseman haudalla:

Hannu Oskala‏ @hannuoskala

FollowFollow @hannuoskala

More

Pisara-rata: päättäjä myös maksakoon

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän hallitus päätti eilen Helsingin seudun MAL-2019-ohjelmasta, johon sisältyy myös Pisara-rata (s. 35):

Onko pormestari Vapaavuori sanojensa mittainen mies?

Eilispäivän Helsingin Sanomissa on Helsingin kaupungin ja valtion suhteita koskeva uutinen, jossa pormestari Vapaavuori kertoo mietteitään (”Yhä suurempi osa helsinkiläisistä putoaa kelkasta ja tilanne uhkaa pahentua, sanoo pormestari Jan Vapaavuori”). Ainakin periaatteessa ajatukset ovat raikkaita:

Sisämaan yöjunayhteyksistä

Työ- ja elinkeinoministeriö asetti Taloustutkimus Oy:n tutkimusjohtaja Pasi Holmin selvittämään yöjunayhteyttä Helsinki – Kajaani loppuvuodesta 2018. Aikataulu on tiukka, koska valmista pitäisi olla jo maaliskuun puoliväliin mennessä. Lisäksi selvittely on rajattu turhan tiukasti vain yhdelle yhteysvälille. Siksi lähetimme elinkeinoministeri Mika Lintilälle avoimen kirjeen, jossa esitämme yöjunaliikenteen laajempaa selvittämistä.   

On mahdollista luoda matalan kynnyksen sote-uudistus

Keskellä mitä tahansa tiukkaa tilannetta on hyvä pysähtyä ja yrittää katsoa tilannetta vähän kauempaa. Sellainen hetki on sote-uudistuksen kohdalla. Lähestyvät vaalit sekä uudistukseen liittyvät taloudelliset ja valtapoliittiset intressit ovat jumiuttaneet uudistuksen. Itse pääasia eli järjestelmän kehittäminen on jäänyt taistelutantereelle osapuolten murjomana.

Helsingin Sanomat ja kriittinen journalismi

1. Helsingin Sanomien tuoreita Pisara-rataa koskevia uutisia

Helsingin Sanomat julkaisi 25.1. uutisen ”Miljardien rautatietunneli Pasilasta lentoaseman ali Keravalle ottaa askeleen eteenpäin – Helsinki, Vantaa ja Tampere ovat perustamassa yhtiön hanketta varten”. Toimittaja Marja Salomaan kirjoittama juttu käsittelee myös Pisara-rataa:

Suomalaiset ja espanjalaiset erityisolosuhteet

Espanjaa ja Suomea yhdistää (keskieurooppalaisesta) standardista 1.435 millimetriä poikkeava raideleveys. Espanjan 1.668 millimetriä[i] eroaa standardista 233 milliä, kun taas suomalainen 1.524 millimetriä on 89 milliä leveämpi ja 144 milliä iberialaista kapeampi. Entisten IVY-maiden 1.520 millimetriä[ii] poikkeaa taas meikäläisestä nykyään neljä milliä.

Poikkeama tuo muassaan ongelmia. Niistä kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi:

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä